Wednesday, December 24, 2008

ADAKAH KITA BERLEMBUT DENGAN MEREKA

“You see the problem here - the malays just cannot face up to their main problem - Laziness. This shows how thick-skinned and self-deluded these people are. Malaysia is a multi-racial country. Jika kamu tak suka, kamu boleh blar….tiada orang larang kamu. The fact is malays you are the biggest loser! I am trying to wake you up instead of using the way like what our government is practice to provide NEP even though it is proven NEP is a failure in the past 30 years. Keep on dreaming if you think Malaysia could achieve Vision 2020 with your kind of attitude! Yes, start collecting the achieves with regards to moral degradation among Malaysia malays. Look at the Umno ministers when they speak on national TV. Qualify or not become ministers with such low reactive capabilities? Simple solution - come to Singapore and see for yourselves even if you want to guise that our Singapore malays are in lesser numbers on success than the Malaysia idiotic counterparts - our Singapore malays are based on merit and not on such keris wielding Umno policies….are you proud of that?"

Komen di atas dipetik dari blog Jebat Must Die.

Sebagai seorang melayu, saya merasa amat-amat tersinggung dengan komen-komen yang bersifat sedemikian. Ini bukan kali saya melihat komen-komen yang merendahkan intelektual orang melayu. Mungkin sudah beribu-ribu kali diucapkan oleh mereka-mereka yang merasa bangsa mereka terlalu hebat sehingga terlupa apakah asas untuk mereka bercakap sedemikian.

Saya akui bangsa Cina lebih berjaya dari bangsa-bangsa lain di negara ini dari segi ekonomi. Pandang kiri kanan bangunan di bandaraya kita, kebanyakkanya milik Ah Chong, Ah Tan, Steven dan sebangsa dengannya. Kalau ada nama melayu pun, kadang-kadang cuma proxy sahaja. Tuannya si Tan, si Chong dan Steven juga. Tapi perlulah mereka semua ini bermegah-megah dan merendahkan bangsa lain. Perlukah mereka meminta-minta diberi lebih dari apa yang telah nikmati sekarang dan cuba menyisihkan dari mereka dari bangsa lain seolah-olah bangsa lain terlalu hina buat mereka?

Orang melayu memang terlalu baik dan rendah diri. Oleh sebab itu, orang melayu senang di pijak-pijak. Sebab itulah orang melayu kurang berjaya seperti orang cina. Sebab itu juga dikatakan oleh melayu bodoh dan malas. Sebab itulah ekonomi orang melayu tidak sehebat orang cina. (Soal korup tidak perlulah saya masukkan di sini sebab korupsi orang malayu bagi saya adalah lebih menguntungkan Tan, Lim dan Krishna dari untungkan Ahmad, Abdul & Ali)

Tapi salahkah sikap berbaik-baik? Salahkah sikap suka bermaaf-maafan? Salahkah kalau kekayaan negara di bahagi bersama tanpa mengambil kira siapa yang kuat dan siapa yang lemah? Salahkah rakyat negara ini bersatu di bawah satu bahasa dan satu nilai-nilai yang hampir sama? Salahkan anak-anak Malaysia belajar di bawah satu bumbung dengan ko-kurikulum yang sama? Inilah persoalan yang perlu dikaji oleh setiap warga Melayu di Malaysia. Fikir-fikirkanlah.

KHAIRUL IDZWAN IDRIS

Timbalan Pengerusi
Biro Ekonomi Dan Pembangunan Usahawan
Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Setiawangsa
Wilayah Persekutuan

1 comment:

GERAKAN BELIA 4B SETIAWANGSA said...

Bro Khairul, terima kasih kerana mengungkap persoalan tentang sikap bangsa Melayu. Apa saja persoalan yang Bro lontarkan tidak perlukan jawapan. Apa yang ingin saya sampaikan ialah bangsa Melayu itu sendiri perlu berubah, berubah untuk lebih berani, berubah untuk lebih matang, berubah untuk lebih berdaya saing dan berubah untuk segala-galanya demi memelihara MELAYU itu sendiri.

'Ku mohon kepada Allah setangkai bunga segar, diberiku kaktus berduri. Ku minta kupu-kupu, diberiku ulat berbulu. Aku sedih lalu kecewa. Lalu, kaktus itupun berbunga, indah sekali, Ulat berbulu itupun menjadi kupu-kupu yang cantik. Itulah jalan Allah, indah pada masaNya. Allah tidak memberi apa yang kita harapkan, Dia beri apa yang kita perlukan. Kala kita sedih, kecewa, terluka tapi jauh diatas segalanya, Dia telah mengatur yang terbaik dalam hidup kita' Renung-renungkan lah.. Salam hormat, salam perjuangan....