Saturday, April 25, 2009

NAJIS RASUAH MENGGUGAT INTEGRITI PENGURUSAN

Secara mudah rasuah bermakna menyalahguna kuasa atau mengambil harta dengan cara yang salah. Berdasarkan laporan dalam media cetak dan elektronik di dapati pada kebiasaannya penglibatan rasuah dalam politik, sektor perkhidmatan awam, swasta dan orang awam meliputi perbuatan meminta, menawar, menerima suapan atau tuntutan palsu atau menyalahguna jawatan untuk kepentingan diri, keluarga dan puak tertentu.

Menurut statistik Badan Pencegah Rasuah (BPR) pada tahun 2007 di dapati sebanyak 590 tangkapan dibuat. Manakala pada bulan Januari tahun 2008 sahaja di dapati sebanyak 80 kes tangkapan telah dibuat. Malah menurut Badan Pemerhati Rasuah Antarabangsa menunjukkan indeks rasuah di negara ini juga meningkat dari setahun kesetahun. Apa yang menakutkan dan membimbangkan kita ialah jika keadaan amalan jenayah rasuah ini terus meningkat, maka amat dikhuatiri akan mengancam kestabilan politik, ekonomi dan negara. Persoalan besar timbul ialah mengapa amalan najis rasuah berlaku?.

Bedasarkan pemerhatian, antara faktor utama menyebabkan berlaku rasuah ialah bernafsu besar dalam politik tetapi sumber kewangan sedikit, sikap mahu hidup mewah, memburu kekayaan cepat, sifat tamak haloba, dan penjenayah rasuah amat meyakini ia mampu mengelakkan diri daripada dikenakan tindakan undang-undang.

Antara kesan buruk amalan rasuah ialah pembahagian kekayaan negara tertumpu kepada orang tertentu sahaja, akan menaikkan kadar inflasi, berleluasa kezaliman dalam masyarakat seperti menjatuhkan hukuman kepada orang yang tidak bersalah, membelakangkan orang yang sepatutnya didahulukan dan menghapuskan peluang pihak yang sepatutnya layak. Dengan demikian golongan yang paling malang dan rugi ialah golongan petani, nelayan, penoreh getah, penarik beca dan kumpulan dhaif yang lain yang tidak mengerti apa-apa tentang pengurusan harta negara.

Islam menetapkan bahawa pekerjaan adalah sebahagian daripada ibadah jika selari dengan etika kerja Islam. Etika Kerja Islam itu ialah meletakkan niat bekerja kerana Allah SWT, ikhlas, melaksanakan dengan amanah dan tekun serta tidak mengabaikan ibadah khusus yang lain.
Oleh itu, Islam menggalakkan umatnya bekerja kuat dan mencari kekayaan. Dengan demikian umat Islam berpeluang membayar zakat dan bersedekah bagi tujuan memakmurkan agama Islam serta meringankan penderitaan manusia sejagat. Nabi Muhammad SAW bersabda yang mafhumnya: " Tangan Yang Memberi Lebih Baik Daripada Tangan Yang Menerima ". Dengan demikian kita gunakanlah sepenuhnya organisasi kita samada dalam kerajaan atau swasta sebagai tempat yang mempunyai integriti, mampu memartabat kesucian agama, menjaga kesejahteraan negara dan masyarakat.

Dalam usaha mencari kekayaan itu Islam telah meletakkan garis panduan yang jelas supaya umat Islam tidak terjebak dengan amalan budaya berdosa. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 188:

Bermaksud: " Dan janganlah kamu makan harta orang lain di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) harta manusia dengan (berbuat) dosa, pada hal kamu mengetahui (salahnya) " . Ketika mengulas bahaya najis rasuah ini Rasulullah SAW bersabda:

Maksudnya: " Rasulullah SAW telah melaknat pemberi rasuah, penerima rasuah dan orang yang menjadi orang perantaraan " .(Riwayat Ahmad)

Mereka yang terlibat dalam amalan najis rasuah ini dikutuk Allah SWT dan dihumban ke dalam api neraka. Satu lagi timbul persoalan, apakah mereka yang terlibat dengan najis rasuah ini akan diwarisi pula oleh baka atau keturunan mereka?.

Jabir bin Zaid meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: " Setiap daging yang tumbuh dari sumber yang diusahakan dengan jalan yang haram, maka nerakalah yang selayak baginya ".

Berdasarkan hadith ini, nyata terdapat perkaitan kuat bahawa mereka yang bergelumang dengan najis rasuah ini berkemungkinan besar akan diwarisi pula oleh anak pinak mereka.
Ingin saya mengingatkan bahawa mereka yang menolak amalan najis rasuah adalah manusia hebat dan cemerlang kerana ia dapat menjamin kesinambungan nasab atau keturunannya kekal dalam keadaan insan yang beriman dan berintegriti serta membuktikan bahawa amalan ibadah-ibadah khusus seperti sembahyang, puasa, berzakat dan haji yang diamalkan telah berjaya mencegah dirinya terlibat dengan najis rasuah. InsyaAllah.

KHAIRUL IDZWAN IDRIS

Timbalan Pengerusi
Biro Ekonomi Dan Pembangunan Usahawan
Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Setiawangsa
Wilayah Persekutuan

2 comments:

Uncle said...

Tahniah diucapkan kepada saudara pengarang yang masih berjuang menulis melontarkan idea-idea yang bernas dalam isu-isu semasa yang berkaitan dengan kehidupan semasa.

Walaupun UMNO bagaikan badan NGO,tiada gaji mahupun ganjaran diberikan, diharapkan saudara pengarang terus berjuang demi hak rakyat, agama, dan negara.

Bertindak Melayu said...

Kami tetap dibelakang saudara pengarang.