Saturday, April 25, 2009

KEPENTINGAN EKONOMI DALAM KEHIDUPAN

Kebahagiaan hidup seseorang di dunia ini amat dipengaruhi oleh nilai kewangan yang dimilikinya selain daripada nilai iman dan akhlak. Oleh itu, Islam amat menggalakkan umatnya agar berusaha memperbaiki dan memantapkan ekonomi diri dan keluarga serta juga umat Islam seluruhnya. Jika diteliti, kedudukan ekonomi umat Islam di dunia hari ini secara keseluruhannya sangat menyedihkan berbanding pencapaian orang lain. Realiti ini sangat bertentangan dengan kehendak dan ajaran Islam, kerana Islam sentiasa menggalakkan umatnya agar berusaha meningkatkan kualiti dan sekejahteraan hidup.

Kedai’fan ekonomi umat Islam pada hari ini, sebahagiannya berpunca dari kegagalan umat Islam itu sendiri yang tidak menghayati ajaran Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap lagi sempurna. Sebagai umat Islam kita tidak perlu menjadi miskin dengan mengabaikan tuntutan hidup di dunia hanya kerana mahukan kehidupan yang bahagia di hari akhirat semata-mata, sedangkan kehidupan di dunia adalah jambatan untuk kehidupan di akhirat.

Oleh itu, umat Islam perlu melengkapkan diri dengan pelbagai sumber kehidupan untuk mencapai kebahagiaan selagi ianya tidak bertentangan dengan kehendak syara’. Sebagai contoh, usaha meningkatkan ekonomi diri dan keluarga serta memberi pendidikan yang sempurna kepada anak-anak merupakan satu ibadah yang sangat dituntut dalam Islam.

Justeru itulah, Islam tampil sebagai model terbaik menjadi panduan kepada manusia dalam mencari kesejahteraan hidup di dunia dan kebahagiaan di akhirat. Pengukuhan dan penguasaan ekonomi untuk diri, keluarga, masyarakat dan negara merupakan suatu tuntutan dan keutamaan dalam Islam. Pembangunan ekonomi menjadi agenda penting bagi kehidupan umat Islam, kerana kukuhnya ekonomi sesuatu umat itu akan menyebabkan ia dihormati dan disanjung. Tetapi malangnya terdapat segelintir umat Islam yang memandang remeh dan menganggap bahawa usaha mengukuhkan ekonomi tidak penting dan bukan kerja yang dituntut serta tidak ada hubungkait dengan ibadah.

Ini merupakan satu tanggapan dan pemahaman yang salah, kerana Islam bukanlah suatu agama yang hanya cenderung kepada kehidupan hari akhirat dan hubungan dengan Allah s.w.t. semata-mata, bahkan kita sebagai umat Islam diseru supaya memenuhi tuntutan dunia. Sebagaimana firman Allah dalam surah al-Qasas ayat 77 :
Maksudnya: " Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia, dan berbuat baiklah (kepada hamba2 Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmat-Nya yang melimpah-limpah), dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang berbuat kerosakan.”

Kita semua sedar bahawa dalam dunia yang semakin bersaing, hanya orang yang benar-benar berkebolehan dan mempunyai semangat juang yang tinggi sahaja manpu meningkat dan mengukuhkan penguasaan ekonomi dengan lebih sempurna.

Maka dalam hal ini, kita dapat melihat bahawa pihak kerajaan begitu serius dan komited dalam membangunan negara untuk masa depan rakyat. Dalam Rancangan Malaysia Ke -9 (RMK-9) usaha-usaha ke arah meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan rakyat diberi keutamaan dengan memberi penekanan terhadap aspek membasmi kemiskinan, mengana pembangunan ekonomi yang seimbang serta memastikan manfaat pembangunan dinikmati oleh rakyat secara adil dak saksama.

Justeru, dalam menjalankan kegiatan ekonomi, kita perlu berwaspada, agar ianya dilaksanakan berdasarkan syariat Islam yang telah menggariskan etika dan peraturan yang perlu dipatuhi dalam menjalankan kegiatan ekonomi. Islam amat menitik berat soal keadilan dalam semua perkara, dengan mengharamkan segala bentuk penindasan, amalan riba, penipuan, rasuah, monopoli yang tidak seimbang, manipulasi pasaran dan segala bentuk penyelewengan atau perkara-perkara yang menzalimi dan merugikan pihak-pihak tertentu. Firman Allah s.w.t. dalam surah An-Nisaa’ ayat 29:
Yang bermaksud : ”Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi, dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa mengasihani kamu.”

Kita seharusnya bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana dilimpahkan rahmat dan rezeki yang secukupnya, disamping boleh menjalani kehidupan dengan sempurna dan selesa. Berbanding negara lain, di mana umat Islamnya tidak begitu bernasib baik seperti kita, mereka sering dihina dan dipandang sebagai mundur dan tidak bertamadun. Tanggapan itu tidak harus dipandang begitu sahaja bahkan kita hendaklah mengambil peluang ini untuk meningkatkan ekonomi agar imej Islam dipandang mulia, dihormati dan dicontohi sepanjang masa. Salah satu jalan yang terbaik untuk meningkatkan penguasaan ekonomi umat Islam adalah melalui perniagaan iaitu berusaha menjadi usahawan yang berjaya. Seruan ini sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. :
Yang Bermaksud : “ Sembilan persepuluh punca rezeki itu adalah melalui bidang perniagaan ”. (Riwayat Abu Said bin Mansur)

Walau apa pun usaha yang dilakukan untuk berjaya dalam bidang perniagaan, kita sama sekali tidak boleh lupa kepada Allah s.w.t., bahkan wajib mensyukuri nikmat kurniaan-Nya mudah-mudahan perniagaan sentiasa mendapat keberkatan dan menghasilkan keuntungan yang berterusan. Akhirnya dapat disalurkan kepada umat Islam lain melalui pengeluaran zakat, sedekah dan seumpamanya. Kerana kita tahu bahawa dalam Islam zakat cukup berperanan membungun ekonomi umat Islam disamping memperlihatkan betapa indahnya agama Islam.

Sebagai contoh, generasi pertama Islam seperti Abdul Rahman bin Auf, Zubair Ibnu A’wwam, Talhah bin Ubaidillah dan ramai lagi bukan sahaja menjadi usahawan yang berjaya tetapi mereka turut memainkan peranan penting dalam penyebaran dan pengembangan dakwah Islam. Oleh itu semangat, etika dan keperibadian para sahabat ini perlu dicontohi oleh peniaga atau pengusaha pada hari ini.

Namun begitu, dalam konteks dunia moden hari ini, peningkatan ekonomi tidak semestinya bergantung melalui kegiatan perniagaan sahaja. Pekerjaan lain yang berbentuk kepakaran dan kemahiran juga mampu meningkatkan taraf ekonomi seseorang atau sesuatu keluarga. Oleh itu, disamping menceburi perniagaan, umat Islam juga perlu menguasai ilmu serta kepakaran tertentu seperti kedoktoran, kejuruteraan, perakaunan, kewangan, pelaburan dan sebagainya. Kerana hasilnya kita boleh meningkatkan ekonomi diri dan dalam masa yang sama dapat menyumbang kepada pembangunan ekonomi umat Islam dan Negara.

Kesimpulannya, sekiranya kita umat Islam ingin dilihat sebagai umat yang maju dan dihormati, maka kita harus bangkit dan berusaha untuk meningkatkan tahap ekonomi masing-masing. Ini merupakan konsep “ jihad ” yang mesti dipegang oleh umat Islam. Kita juga perlu melihat kesan ekonomi individu Islam ke atas ekonomi umat Islam keseluruhannya. Sikap mengabaikan keperluan pengukuhan ekonomi akan melemahkan kedudukan ekonomi serta martabat umat Islam dan akibatnya memudahkan kita dieksploitasi dan dijajah oleh orang lain.

KHAIRUL IDZWAN IDRIS

Timbalan Pengerusi
Biro Ekonomi Dan Pembangunan Usahawan
Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Setiawangsa
Wilayah Persekutuan

No comments: